- Nazwa/tytuł innowacji społecznej:
Polski Instytut Dostępności Sensorycznej
- Krótki opis innowacji:
Innowacja Społeczna pn. „Polski Instytut Dostępności Sensorycznej” to opracowany zbiór wytycznych do tworzenia miejsc dostosowanych pod kątem dostępności dla osób wrażliwych sensorycznie (osoby z zaburzeniami integracji sensorycznej/zaburzeniami SI) oraz strona internetowa www.instytutdostepnosci.pl wraz z bazą miejsc dostępnych sensorycznie. Ujednolicone wytyczne zostały opracowane w formie Poradnika Dostępności Sensorycznej dostępnego na stronie internetowej Polskiego Instytutu Dostępności Sensorycznej www.instytutdostepnosci.pl.
- Do kogo kierowana jest nasza innowacja:
Rozwiązanie w postaci Polskiego Instytutu Dostępności Sensorycznej jest adresowane do osób ze spektrum autyzmu z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz innych osób z niepełnosprawnościami, u których stwierdzono zaburzenia o naturze sensorycznej.
Do odbiorców innowacji należy również zaliczyć otoczenie wskazanych powyżej osób, czyli rodzinę i opiekunów.
Istotną grupę docelową, także bezpośrednią (w kontekście długofalowym) stanowią wszelkie instytucje użyteczności publicznej, w tym podmioty komercyjne, które świadczą usługi powszechnie dostępne. Wśród tych podmiotów należy wskazać:
- Placówki handlowe – sklepy wielko i mało powierzchniowe,
- Podmioty edukacji ogólnej,
- Placówki ochrony zdrowia: szpitale, gabinety lekarskie, sale terapeutyczne,
- Podmioty obsługi ruchu turystycznego (np. hotele, lotniska),
- Placówki kultury: muzea, teatry, kina,
- Podmioty świadczące usługi gastronomiczne: restauracje, kawiarnie,
- Podmioty dysponujące powierzchnią biurową: urzędy, przedsiębiorstwa.
Podmioty te stanowią grupę docelową w kontekście wdrażania wypracowanych rozwiązań w miejscu prowadzenia działalności oraz sposobów świadczenia usług.
- Kto może wdrożyć naszą innowację:
Wdrażanie innowacji społecznej powinno być rozpatrywane z dwóch punktów widzenia:
- Sprawdzenie czy dany podmiot spełnia warunki dostępności sensorycznej (analiza sytuacji innego podmiotu) wraz z wydaniem zaleceń dotyczących dostosowania miejsca/świadczenia usług do potrzeb osób z zaburzeniami SI.
Do podmiotów wdrażających innowację w opisany wyżej sposób (audyt innego podmiotu), można zaliczyć przede wszystkim:
- stowarzyszenia, fundacje,
- instytucje publiczne z zakresu pomocy społecznej (np. OPS, PFRON),
- JST i ich podmioty organizacyjne.
- Audyt wewnętrzny podmiotu, który samodzielnie chce sprawdzić stopień dostępności sensorycznej własnego lokalu/sposobu świadczenia usług i ewentualnie wdrożyć w tym zakresie zmiany.
Wdrażanie innowacji rozumiane jako dostosowanie własnego lokalu i/lub sposobu świadczenia usług może być zastosowane m.in. przez:
- placówki handlowe – sklepy wielko i mało powierzchniowe,
- podmioty edukacji ogólnej,
- placówki ochrony zdrowia: szpitale, gabinety lekarskie, sale terapeutyczne,
- podmioty obsługi ruchu turystycznego (np. hotele, lotniska),
- placówki kultury: muzea, teatry, kina,
- podmioty świadczące usługi gastronomiczne: restauracje, kawiarnie,
- podmioty dysponujące powierzchnią biurową: urzędy, przedsiębiorstwa.
Niezależnie od powyższego opisu, rozwiązanie ma charakter uniwersalny i może być wdrażane przez podmiot każdego rodzaju.
Szczególne znaczenie mają podmioty komercyjne (np. sklepy, lokale gastronomiczne), które w przypadku stwierdzenia korzyści marketingowych z tytułu przystosowania do wymogów dostępności sensorycznej, są w stanie niewielkim kosztem upowszechnić rozwiązanie wśród dużej grupy podmiotów. Potencjalne koszty wdrożenia rozwiązania wraz z kosztami alternatywnymi wskazano w pkt. 7 i 8 poniżej.
- Autor innowacji:
Autorką pomysłu jest Anna Kostiukow - doktor nauk o zdrowiu.